3, 2, 1, … aloita!
Kuvitellaan tilanne, että tapaat juhlissa ihmisen, jonka
tiedät pystyvän edistämään uraasi. Juhlissa on paljon ihmisiä ja uutta
tuttavuuttasi huhuillaan jo toisaalle. Tervehdysten jälkeen, hän kysyy mitä
sinä teet. Avaat suusi ja jähmetyt – mistä minun pitäisi aloittaa?
Tällaisessa tilanteessa apunasi on ”hissipuhe”. Hissipuhe on
lyhyt, selkeä, esivalmisteltu puhe, joka selittää mitä sinä teet. Vakuuttavalla
ja innostavalla puheella herätetään vastapuolen kiinnostus projektiin, ideaan,
tuotteeseen tai itseensä, jos työnhaku on ajankohtaista. Hyvä hissipuhe kestää
noin 0,5-1 minuuttia, josta se on saanut nimensäkin. Sen tulee olla
mielenkiintoinen, helposti muistettava ja ytimekäs. Hissipuheen tulee välittää
ideasi siitä, mikä tekee yrityksestäsi, tuotteestasi tai sinusta itsestäsi
ainutlaatuisen.
Hissipuheen valmisteluun voi yllättäen kulua paljon aikaa. Saatat
ehkä joutua kehittelemään useammankin version, ennen kuin löydät sen sopivimman
ja parhaan mahdollisen sekä luontevimman puheen.
Huomioi hissipuheessasi seuraavat neljä kohtaa.
1. Tunnista tavoitteesi – mikä on puheesi päämäärä
Haluatko kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksestäsi? Onko
sinulla uusi tuoteidea ja haluat esitellä sen johtokunnalle? Vai haluatko tuoda
osaamisesi ja taitosi esille työpaikkahaastattelussa?
2. Kerro mitä teet
Yrittäjä:
Aloita hissipuhe kertomalla mitä yrityksesi tekee. Keskitä
huomio siihen, minkä ongelman yrityksesi ratkaisee; kuinka se auttaa
asiakkaitaan. Hissipuhetta suunnitellessasi kysy itseltäsi: mitä haluat
yleisösi muistavan sinusta?
Pidä mielessä, että jos puheesi ei innosta sinua, se tuskin
innostaa kuulijaakaan. Ihmiset eivät välttämättä muista kaikkea kuulemaansa,
mutta he kyllä muistavat kuinka innostunut sinä olit. Voit tuoda puheeseesi
esimerkin, mitä hyötyjä ja lisäarvoa yrityksesi muut asiakkaat ovat saaneet.
Esimerkiksi: ”Yrityksemme kehittää verkkosovellusta, jonka avulla yritykset
voivat kouluttaa työntekijöitään etänä. Tuotteemme lisää tehokkuutta organisaatioissa.”
Työnhakija:
Kerro mahdollisimman kattavasti taustastasi, mutta älä
jaarittele pikkuasioilla tai epäolennaisilla keikkatöillä. Ole vetoava ja
mielenkiintoinen – persoonaa kannattaa tuoda esille. Valota nykytilannetta ja
työtarvettasi. Kerro, miksi haet kyseistä työtä ja miksi haet juuri tähän
työpaikkaan. Lähes jokaisessa työhaastattelussa kysytään, miksi haet kyseistä
työtä, joten valmistaudu vastaamaan siihen omalla näkökannallasi.
Perehdy yritykseen, johon haet. Tunne kyseisen yrityksen
kilpailijat ja tutki myös markkinatilannetta.
3. Myy ainutlaatuisuuttasi
Tunnista mikä tekee sinusta sinut. Tuo taitosi, loistavat
ideasi ja osaamisesi esille. Asiakkaasi eivät osaa ostaa eikä haastattelijat
ymmärrä palkata sinua, jos et osaa kertoa heille miksi sinä tai yrityksesi on
investoinnin arvoinen.
Jos olet myymässä yrityksesi osaamista tai tuotetta, heitä
loppuun kysymys. Kysymyksellä saat kuulijat vedettyä mukaan keskusteluun. Älä
kuitenkaan kysy liian vaikeita tai sellaisia kysymyksiä, joihin yleisösi eivät
voi tai halua vastata. Helpoimmin keskusteluun päästän, kun esität avoimen
kysymyksen, johon ei voi vastata ”kyllä” tai ”ei”.
4. Harjoittele ja testaa
Kirjoita puheesi ylös ja harjoittele sitä esittämällä se
kaverille. Mahdolliset puutteet ja korjausehdotukset kannattaa huomioida ja
puhe viilata täydelliseksi. Muista pitää hissipuheesi napakkana ja selkeänä
kokonaisuutena. Ajattele olevasi paras ja ole itsevarma, mutta varo ettet anna
itsestäsi ylimielistä kuvaa. Kiinnitä huomiota myös kehonkieleen.
Kun totut hissipuheesi esittämiseen, voit räätälöidä sitä
kuulijakunnan mukaan. Vaikka osaisitkin puheesi päälläsi seisten, vältä
kaavamaisuutta ja liian nopeaa ”tykittämistä”. Yleisösi kuitenkin kuulee sen
vasta ensimmäistä kertaa.
Kommentit
Lähetä kommentti