Liiketoimintasuunnitelma - osa 3, Markkinat ja visiot
Montakohan yritystä Suomessa perustetaan vuosittain? Tilastokeskuksen mukaan aloittaneiden yritysten määrä oli vähentynyt 8,4 %, kun verrataan vuoden 2014 loppua vuoden 2013 loppuun. Vastaavilta ajoilta lopettaneiden yritysten määrä oli lisääntynyt 16.6 %. Tilitoimistoille tämä ei ole hyvä uutinen - josko on hyvä uutinen kenellekään.
Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta paljastuu, että 31.3.2015 kaupparekisterin listoilla oli yhteensä 603 531 yritystä. Vuoden vaihteessa eli 31.12.2014 yrityksiä oli ollut 600 057. Tämähän tarkoittaa sitä, että yritysten (niin sivuliikkeiden, säästöpankkien kuin osuuskuntienkin) määrä on kasvanut.
Ei ehkä kannata aivan hulluksi heittäytyä ja kirjata yritykseni visioksi saada kaikki Suomen yritykset asiakkaaksi. Vision tulee olla tavoitettavissa. Sen tulee olla jokapäiväinen tila, joka tekee toiminnasta jatkuvaa ja kannattavaa. Esimerkiksi kestävän imagon luominen ja saada yrityksestä potentiaalinen kilpailija markkinoille.
Alan näkymiä arvioitaessa on huomioitava asiakaskunta. Markkinointitoimenpiteet eroavat suurestikin kuluttaja-asiakkaille ja yritysasiakkaille markkinoitaessa. Samoin on kilpailun kanssa. Kuluttajamarkkinoilla jokainen yritys on potentiaalinen kilpailija - kaikki kilpailevat köyhän työläisen rahoista. Yritysmarkkinoilla kilpailu on enemmän toimialan sisäistä.
Tilitoimistoja on moneen junaan. Nopealla Googletuksella tilitoimistoja löytyy niin pienistä Kerttulin Krediteistä aina suurempiin ja ehkä jopa kasvottomiin monikansallisiin toimistoihin. Vaikka maailman taloustilanne ei ole parhaimmasta päästä, en tunne ahdistusta markkinatilanteesta. Yritykset tarvitsevat asiantuntevaa konsultointia kannattavuudesta ja tuloksen luomisesta. Perinteinen tilitoimistokonsepti jättää yritysanalyysit pintapuolisiksi, joten uuden sukupolven tilitoimisto voikin saada paljon vanhoja yrittäjiä taakseen.
Kommentit
Lähetä kommentti