Liiketoimintasuunnitelma - osa 2, Riskit

Juttelin taannoin tuttuni kanssa. Hän oli lukenut haastatteluja nuorista kampaamoyrittäjistä. Olivat sanoneet, että eivät olisi aloittaneet yrittämistä, jos olisivat tienneet minkälaista se on. 

Kampaamoiden ongelmaksi voisin tiivistää pienet tulot suhteessa käytettyyn aikaan per asiakas. Toisin sanoen duunia saa vääntää ropostensa eteen. Asiakkaasta saa karkeasti noin 30-150 euroa. Operaatiosta riippuen joistakin asiakkaista selviää puolessa tunnissa ja toisia tehdään parikin tuntia. Asiakkaita mahtuu päivään 4 (kahden tunnin asiakkaita) - 14 (puolen tunnin asiakkaita), jolloin päivän tuotto liikkuu 500 euron molemmin puolin. Ongelma tässä on se, että tulot eivät koskaan tule olemaan tätä suurempia. Asiakkaita ei voi tehdä yhtään nopeammin, eikä hintoja voi nostaa kohtuuttomuuksiin. Jos palkkaat työntekijät, suurin osa hänen tekemästään tuotosta menee palkkaan. Kulut ovat kylläkin pienet; ne muodostuvat tilavuokrasta, sähköstä ja tarvikkeista, kuten hiusväreistä, pesu- ja muotoilutuotteista. Tähän on tietysti lisättävä markkinointikulut ja palkat.  

Kuulen usein valitusta siitä, että valtio ei tue tarpeeksi yrittäjiä. Mielestäni valituksen aihe on aivan pähkähullu. Miksi yrittämistä pitäisi tukea? Yrittämisen pääpointtihan on siinä, että omalla ammattitaidollaan tienaa ja menestyy. Moni nuori yrittäjä odottaa, että kaikki annetaan valmiina. Yrittäjäjärjestöt kampanjoisivat ja hankkisivat asiakkaat, valtiolta tulisi kassan pohjalle säännöllisesti hyvän tyypin pääomaa ja asiakkaat tuntisivat tuotteen, vaikkei sitä olisi missään mainostettukaan. Juurikin tämä viimeinen, asiakkaiden saaminen tuntuu olevan monelle kompastuskivi. Tunnettuuden eteen on tehtävä kovasti työtä ja jokainen asiakas on palveltava täysillä.

Pienyrittäjillä liikeriski on suurin riski. Liiketoiminnan jatkumisen ja kannattavuuden haasteet tuovat kiihkeimmät sydämentykytykset. Näistä voi kuitenkin selvitä hyvällä suunnitelmalla ja järjestelmällisellä toiminnalla. Asiantunteva yrittäjä ja hyvä asiakaspalvelu luovat vankan perustan jokaiselle yritykselle. Vahinkoriskeiltä on suojauduttava vakuutuksilta. Omasta työstään on otettava vastuu, mutta inhimillisille erehdyksille ja vahingoille ei mitään mahda ja juurikin näiden vahinkojen varalta on otettava vakuutus. 

Yrittäjän on hyvä tiedostaa riskit. Ilmeisimpiin sudenkuoppiin pystyy varautumaan, mutta ongelma voi myös yllättää. Yrittäjän uupuminen ei välttämättä juolahda ensimmäisenä mieleen, kun pohditaan yritykseen kohdistuvia uhkia. Uupumus ja väsyminen eivät ole vain yrittäjän ongelma, vaan tästä kärsii myös koko yritys. Mitä pienempi yritys, sitä alttiimpi se on inhimilliselle pahoinvoinnille. Riskeiltä suojautumisessa on siis otettava huomioon sekä yritys, että yritykseen vaikuttavat osat; niin yrittäjä, työntekijät kuin sidosryhmätkin. 

Maalaillaanpa piruja seinille ja katsotaan kuinka monta riskiä tulee mieleen:
Liikeriskejä
- markkinariski - ei löydy uusia asiakkaita
- markkinariski - vanhat asiakkaat kaikkoavat edullisemman/laadukkaamman tuotteen perään
- tuotantoriski - tuotannosta syntyy heikkolaatuista tuotetta
- palveluriski - asiakaspalvelu kusee
- kustannusriski - tuotannosta, markkinoinnista, asiakkaista tms. syntyy yllättäviä kuluja
- kilpailijariski - markkinoille tulee uusi kilpailija

Vahinkoriskejä
- asiakas rikkoo jotakin
- yrittäjä/työntekijä rikkoo jotakin
- varkaus
- tulipalo
- vesivahinko
- sähkökatkos, josta aiheutuu vahinkoa
- maanjäristys





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työnhaun jälkitunnelmat

Mitä mukaan työhaastatteluun?

Toinen työnhakuviikko